Spiga

Kesulitan Strategi Mengancam Israel Kerana Kehilangan Sekutu


Selasa , 01/02/2011 – Surat khabar Israel, Ha’aretz mengingatkan bahawa “kesulitan strategi” akan dialami Israel apabila terus kehilangan sekutunya. Ha’aretz menyeru pemerintah Israel untuk bertindak segera untuk mencari jalan keluar bagi “kebuntuan terkini” dan sekutu baru di kawasan.

Dalam edisi Ahad (30/1), Ha’aretz menjelaskan bahawa peristiwa di Mesir telah menempatkan Israel dalam kesulitan strategis, ini kerana mereka tinggal bersendirian tanpa sahabat di timur tengah. Akhbar Israel ini menambah, “Isolasi yang terus meningkat dialami Israel di kawasan dan kelemahan Amerika Syarikat akan memaksa Israel mencari jalan keluar dan sekutu baru.”

Sumber keamanan Israel mengungkapkan kekhawatiran Israel dan rasa cemas atas impak “kesan domino dan batu yang berjatuhan satu demi satu, serta penyebaran pengaruh yang terjadi di Tunisia dan Mesir ke negara-negara Arab lainnya.” Sumber ini menegaskan bahawa pihak perisikan Israel belum mampu mengesan lebih awal ledakan situasi di Mesir. “Peristiwa di Mesir telah membuat Israel terkejut,” tambahnya.

sumber : COMES
penterjemah : osman

0 comments: