Spiga

400 Pesakit Buah Pinggang di Gaza Dalam Bahaya

Jumaat , 21/01/2011 - Menteri Kesihatan Gaza, Bassem Naim berkata bahawa 400 pesakit buah pinggang di Gaza berada dalam keadaan bahaya kerana bahan dialisis yang disediakan oleh Organisasi Kesihatan Antarabangsa hampir habis. Amaran itu datang ketika Naim menyambut deligasi daripada Yayasan Antarabangsa Gaddafi ke Gaza.



Naim memuji peranan Libya dalam memberi semangat dan sokongan kepada isu Palestin di Forum Arab dan Antarabangsa.


“Kami menderita dengan kesusahan mendapat dana yang mencukupi untuk membiayai kos operasi kementerian, yang dianggarkan lebih daripada 2.5 juta dollar sebulan, dan membayar harga sewa yang mahal untuk simpanan,” kata Menteri Kesihatan itu.


Kebanyakan daripada bahan perubatan yang didermakan ke Gaza sama ada rosak atau telah luput, kata Naim kepada delegasi Libya itu. Dia menambah bahawa sekatan ekonomi Israel bertanggungjawab atas kekurangan bahan-bahan ganti ke atas alatan perubatan, yang kebanyakannya rosak kerana kegagalan sambungan elektrik yang tetap di semenanjung Gaza.


Delegasi Libya menyatakan kesediaan untuk memberi kementerian dengan kehendak dan keperluan, dan menghantar doktor Palestin ke luar dan doktor Libya ke Gaza sebagai latihan.



sumber : http://www.qassam.ps
penterjemah : redz

0 comments: